Του Δημήτρη Κουκλουμπέρη
kouklouberis@hotmail.com
berry82.wordpress.com

Μπορεί να άργησαν τρία σχεδόν χρόνια αλλά τα κατάφεραν!

Τόσο χρειάστηκε η κυβέρνηση της ευθύνης και του διαλόγου (!) και ο «μεταρρυθμιστής» πρωθυπουργός (!!!) για να βυθίσουν στο απόλυτο τέλμα την ανώτατη εκπαίδευση και να προκαλέσουν την πλήρη σύγχυση στην εκπαιδευτική κοινότητα. Και μόλις προχθές ως άλλοι μάγοι, έχοντας φυσικά αποσείσει από πάνω τους τις βαρύτατες ευθύνες τους για το κατάντημα της Παιδείας αποκάλυψαν το επτασφράγιστο μυστικό τους, το νόμο – πλαίσιο για τη δομή και λειτουργία των πανεπιστημίων, που κατά δήλωση του ίδιου του κ. Καραμανλή έχει ως στόχο την αναβάθμισή τους.

Αποτελεί κοινό τόπο ότι το μέλλον μιας χώρας εξαρτάται άμεσα από την Παιδεία. Όπως επίσης και ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα βρίσκεται ήδη «στην εντατική» και οι τομές για να μπορέσει να επιζήσει είναι επιβεβλημένες.

Είναι όμως δυνατόν να παρουσιάζεται ως εγγυητής της αναγκαίας αυτής αναγέννησης η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία είναι εκείνη που με την πολιτική της – από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε την εξουσία – οδήγησε τα πανεπιστήμια στην ολοκληρωτική απαξίωση;

Εύλογα συμπεραίνει κανείς ότι η στάση αυτή αλλά και η χρονική συγκυρία που επελέγη για να παρουσιαστεί ο επίμαχος νόμος εξυπηρετεί άλλου είδους σκοπιμότητες, οι οποίες καθίστανται αντιληπτές και με μια απλή ανάγνωσή του.

Αφού δηλαδή έχει δημιουργηθεί στα ΑΕΙ και ΤΕΙ – με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας που όμως πεισματικά αρνείται να αποδεχτεί – μια χαοτική κατάσταση, το περιβάλλον και οι σύμβουλοι του κ. Καραμανλή αποφάσισαν να περάσουν στην αντεπίθεση.

Δίνοντας στη δικαίως αγανακτισμένη κοινή γνώμη, την πλαστή αλλά πειστική εικόνα της μοναδικής πολιτικής δύναμης που θέλει να διορθώσει την κατάσταση στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, η ΝΔ ουσιαστικά επιδιώκει να κάνει ανώδυνα πράξη τα πραγματικά σχέδιά της που δεν είναι άλλα από την ιδιωτικοποίηση του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας και της συντηριτικοποίησης ενός κατεξοχήν προοδευτικού τομέα, των πανεπιστημίων.

Αυτό αποδεικνύουν ξεκάθαρα άλλωστε και οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που δόθηκε στη δημοσιότητα: θέσπιση θέσης manager, εξώθηση των ιδρυμάτων σε λειτουργία με όρους αγοράς, περιορισμός του ασύλου αλλά και μια σειρά ακόμη διατάξεων που είναι ενδεικτικές του πως αντιλαμβάνεται η κυβερνητική παράταξη την αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης.

Δυστυχώς, με επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, αποσπασματικά και ύπουλα μέτρα βελτίωση δε μπορεί να επέλθει. Και είναι πλέον προφανές ότι ο κ. Καραμανλής και οι συνεργάτες του επιλέγουν και τώρα, ακόμη και για ένα μείζονος σημασίας όπως η Παιδεία τον εύκολο δρόμο, εκμεταλλευόμενοι μια πρόσκαιρη συγκυρία, που αποσκοπούν να τους προσδώσει και εκλογικά οφέλη.

Πόση διάρκεια όμως μπορεί να έχει μια θεατρική παράσταση όσο καλά σκηνοθετημένη κι αν είναι; Το κοινό και εν προκειμένω η ελληνική κοινωνία διψά για θέαμα και στην περίπτωσή μας για καλυτέρευση των συνθηκών στα πανεπιστήμια, θέτει ωστόσο ως βασική προϋπόθεση την ποιότητα, που για την κυβέρνηση μάλλον δεν αποτελεί πρωταρχικό στοιχείο, αφού προέχει το κέρδος, το οποίο ευσχήμως ονομάζει ανταγωνιστικότητα.

Όσο για τα κόμματα της αντιπολίτευσης, το ΠΑΣΟΚ – αν και ο αρχηγός του γνωρίζει σε βάθος τα ζητήματα της Παιδείας και φαίνεται να έχει όραμα – λόγω εσωκομματικού αναβρασμού αδυνατεί για την ώρα να κερδίσει τις εντυπώσεις, το ΚΚΕ από την πλευρά του όπως και σε όλα σχεδόν τα θέματα παραμένει προσκολλημένο στο παρελθόν και δεν πείθει παρά μόνο το σώμα των φανατικών ψηφοφόρων του, ενώ τέλος για το ΣΥΝ θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι έχει μια θετική συνεισφορά σε γενικές γραμμές και η σθεναρή του αντίσταση κατά των κυβερνητικών σχεδιασμών πιάνει ως ένα βαθμό τόπο.

Advertisements